Main Article Content
Abstract
This research aims to analyze factors that influence the quality of written batik products at CV. Wery Group Gunungsitoli, North Sumatera, Indonesia, North Sumatera, Indonesia. Product quality is an important element that can influence consumer satisfaction and loyalty. This research uses a quantitative approach with survey methods. Data was collectod throught a questionnaire distributed to cosumers of the CV. Wery Group Gunungsitoli, North Sumatera, Indonesia. The variables studied include raw materials, craftsmen’s skills, production techniques, and quality management. Data analysis was carried out using SPSS software with multiple linear regression tests to determine the effect of each variable on product quality. The research result show that raw materials, craftsmen’s skills, have asignificant influence on the quality or written batik products. Production techniques and quality management also have a positive influence, althougt not as much as the other two factors. The conclusion of this research is that CV. Wery Group Gunungsitoli, North Sumatera, Indonesia needs to pay attention to the selection of quality raw materials and improve the skills of craftsmen to improve the quality of written batik products. It is hoped that this research can contribute to the development of the written batik industry in Gunungsitoli and become a reference for companies in efforts to improve product quality.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Ahmad Fauzan. (2022). Korelasi antara kualitas batik tulis dan loyalitas konsumen pada industri batik di Pekalongan.
- Catur Ismiati, E., & Suratno, I. B. (2019). Pemasaran barang dan jasa. Yogyakarta: Kanisius.
- Gusnita, N. (2011). Optimasi jumlah produksi dengan metode goal programming pada home industry Berkat Bersama Desa Kualu Nenas (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
- Hariono. (2007). Loyalitas konsumen. Tersedia di www.itb.ac.id/news/2292.xhtml (diakses tanggal 2 April 2024).
- Hidayati, W. (2019). Skripsi: Hubungan kualitas jasa penjahitan dengan kepuasan konsumen di Qonita Pekalongan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
- Kabosu, M. Y., & Kartiko, K. (2020). Analisis goal programming (gp) pada optimalisasi perencanaan produksi mebel UD. Latanza. Jurnal Statistika Industri dan Komputasi, 5(1), 22-40.
- Mustafidah, A., Rusno, R., & Mustikowati, R. I. (2023). Pengaruh kualitas produk terhadap loyalitas dimediasi kepuasan konsumen: (Studi pada konsumen Zulpah Batik Tulis Tanjung Bumi). Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 11(1), 70-78.
- Nugroho, A. Y., & Magnadi, R. H. (2020). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan dan persepsi harga terhadap loyalitas pelanggan (Studi pada pelanggan members Game Center Skyland Kota Semarang) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).
- Pratiwi, H. A. (2020). Hubungan antara kualitas produk batik Semarang dengan loyalitas konsumen di industri Batik Semarang 16. Universitas Negeri Semarang.
- Rao, S. (2020). Faktor-faktor produksi modal, mesin, peralatan, bahan baku, bahan pembantu, dan tenaga kerja.
- Sri Endah W. (2003). Analisis kualitas jasa pendidikan dan pengaruhnya terhadap loyalitas mahasiswa jurusan Teknologi Jasa dan Produksi (TJP) Fakultas Teknik (FT) Universitas Negeri Semarang (Tesis Pasca Sarjana: Universitas Negeri Semarang).
- Suardana, I. W., et al. (2020). Laporan hasil penelitian kerjasama international program studi: Pendidikan seni rupa tahun anggaran 2020.
- Susilo, U. S. A. (2007). Batik Semarang 16. Tersedia di www.batiksemarang16.net (diakses tanggal 07 Mei 2024).
- Universitas Kristen Petra. PDF kualitas produk. /jiunkpe/s1/tmi/2007/jiunkpe-ns-s1-2007-25403047-9012-qc_incoming-chapter2.pdf (diakses tanggal 08 April 2024).
- UNNES. (2019). Panduan penulisan karya ilmiah. Semarang: UNNES Press.
- Vincent, G. (2020). Total quality management. Jakarta: Erlangga.
References
Ahmad Fauzan. (2022). Korelasi antara kualitas batik tulis dan loyalitas konsumen pada industri batik di Pekalongan.
Catur Ismiati, E., & Suratno, I. B. (2019). Pemasaran barang dan jasa. Yogyakarta: Kanisius.
Gusnita, N. (2011). Optimasi jumlah produksi dengan metode goal programming pada home industry Berkat Bersama Desa Kualu Nenas (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Hariono. (2007). Loyalitas konsumen. Tersedia di www.itb.ac.id/news/2292.xhtml (diakses tanggal 2 April 2024).
Hidayati, W. (2019). Skripsi: Hubungan kualitas jasa penjahitan dengan kepuasan konsumen di Qonita Pekalongan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Kabosu, M. Y., & Kartiko, K. (2020). Analisis goal programming (gp) pada optimalisasi perencanaan produksi mebel UD. Latanza. Jurnal Statistika Industri dan Komputasi, 5(1), 22-40.
Mustafidah, A., Rusno, R., & Mustikowati, R. I. (2023). Pengaruh kualitas produk terhadap loyalitas dimediasi kepuasan konsumen: (Studi pada konsumen Zulpah Batik Tulis Tanjung Bumi). Jurnal Riset Mahasiswa Manajemen, 11(1), 70-78.
Nugroho, A. Y., & Magnadi, R. H. (2020). Pengaruh kualitas produk, kualitas pelayanan dan persepsi harga terhadap loyalitas pelanggan (Studi pada pelanggan members Game Center Skyland Kota Semarang) (Doctoral dissertation, Fakultas Ekonomika dan Bisnis).
Pratiwi, H. A. (2020). Hubungan antara kualitas produk batik Semarang dengan loyalitas konsumen di industri Batik Semarang 16. Universitas Negeri Semarang.
Rao, S. (2020). Faktor-faktor produksi modal, mesin, peralatan, bahan baku, bahan pembantu, dan tenaga kerja.
Sri Endah W. (2003). Analisis kualitas jasa pendidikan dan pengaruhnya terhadap loyalitas mahasiswa jurusan Teknologi Jasa dan Produksi (TJP) Fakultas Teknik (FT) Universitas Negeri Semarang (Tesis Pasca Sarjana: Universitas Negeri Semarang).
Suardana, I. W., et al. (2020). Laporan hasil penelitian kerjasama international program studi: Pendidikan seni rupa tahun anggaran 2020.
Susilo, U. S. A. (2007). Batik Semarang 16. Tersedia di www.batiksemarang16.net (diakses tanggal 07 Mei 2024).
Universitas Kristen Petra. PDF kualitas produk. /jiunkpe/s1/tmi/2007/jiunkpe-ns-s1-2007-25403047-9012-qc_incoming-chapter2.pdf (diakses tanggal 08 April 2024).
UNNES. (2019). Panduan penulisan karya ilmiah. Semarang: UNNES Press.
Vincent, G. (2020). Total quality management. Jakarta: Erlangga.